منتدى كليه التربيه الرياضيه جامعه المنصوره ((مقهى الرياضيين))
اهلا بك عزيزى الزائر فى منتدى كليه التربيه الرياضيه
عليك التسجيل لتتمكن من معاينه المنتدى
اهلا بك عزيزى الزائر فى منتدى كليه التربيه الرياضيه
عليك التسجيل لتتمكن من معاينه المنتدى
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

~ اهلا بك يا (زائر) فى منتدى كليه التربيه الرياضيه ..عدد مساهماتك حتى الان 0 ~

الرئيسيةالبوابةأحدث الصورالتسجيلدخول

اسم الموضوع: مفصل الركبة واصاباتة وكيفية العلاج منها مهم جداااااااااااا.أريد حلا - صفحة 3 Emptyالخميس 09 أغسطس 2018, 1:27 pm من طرف    اسم الموضوع: تدريب محاسبين أريد حلا - صفحة 3 Emptyالثلاثاء 26 يوليو 2016, 10:46 pm من طرف    اسم الموضوع: مراكز تدريب محاسبين أريد حلا - صفحة 3 Emptyالخميس 21 يوليو 2016, 12:05 am من طرف    اسم الموضوع: مراكز تدريب محاسبين أريد حلا - صفحة 3 Emptyالثلاثاء 14 يونيو 2016, 12:25 am من طرف    اسم الموضوع: لماذا كان الإسراء ليلاً ولم يكن نهاراًأريد حلا - صفحة 3 Emptyالأحد 10 أبريل 2016, 11:35 pm من طرف    اسم الموضوع: التصوف جلاء القلب وتطهيرهأريد حلا - صفحة 3 Emptyالخميس 03 ديسمبر 2015, 5:49 pm من طرف    اسم الموضوع: العقاب بالضرب في التربية الإسلاميةأريد حلا - صفحة 3 Emptyالإثنين 16 نوفمبر 2015, 1:38 pm من طرف    اسم الموضوع: Happy New Yearأريد حلا - صفحة 3 Emptyالأربعاء 28 أكتوبر 2015, 11:49 pm من طرف    اسم الموضوع: على شاطئ مجهول أريد حلا - صفحة 3 Emptyالأربعاء 28 أكتوبر 2015, 11:29 pm من طرف    اسم الموضوع: هام جدا يرجى دخول الجميعأريد حلا - صفحة 3 Emptyالأربعاء 28 أكتوبر 2015, 10:53 pm من طرف    اسم الموضوع: وَأَعْرِضْ عَنِ الْجَاهِلِينَأريد حلا - صفحة 3 Emptyالجمعة 25 سبتمبر 2015, 7:04 am من طرف    اسم الموضوع: الدعوة للإصلاح والصلاح وسبيل النجاح والفلاحأريد حلا - صفحة 3 Emptyالأحد 30 أغسطس 2015, 5:59 pm من طرف    اسم الموضوع: اختلطت الحلول وأظلتنا فتن نبوءة الرسولأريد حلا - صفحة 3 Emptyالثلاثاء 04 أغسطس 2015, 4:09 am من طرف    اسم الموضوع: ما حكم من أفطر قبل غروب الشمس معتقدا غروبهاأريد حلا - صفحة 3 Emptyالجمعة 26 يونيو 2015, 1:53 pm من طرف    اسم الموضوع: شروط وجوب الصيامأريد حلا - صفحة 3 Emptyالأحد 14 يونيو 2015, 5:53 pm من طرف    اسم الموضوع: الاعجاز الطبى فى الصيامأريد حلا - صفحة 3 Emptyالأحد 31 مايو 2015, 5:50 pm من طرف    اسم الموضوع: لم جعل الله معراجا لرسول الله صلى الله عليه وسلم يصل به إلى السمواتأريد حلا - صفحة 3 Emptyالخميس 21 مايو 2015, 6:58 am من طرف    اسم الموضوع: ما الحكمة أن الله جعل الإسراء والمعراج فى الليلأريد حلا - صفحة 3 Emptyالأحد 10 مايو 2015, 8:06 pm من طرف    اسم الموضوع: جهاد العلماء فى العصر الحديثأريد حلا - صفحة 3 Emptyالخميس 30 أبريل 2015, 5:05 pm من طرف    اسم الموضوع: الإسراء والمعراج العلوم الوهبية والأسرار الربانيةأريد حلا - صفحة 3 Emptyالثلاثاء 21 أبريل 2015, 2:31 am من طرف

شاطر | 

أريد حلا

استعرض الموضوع التالي استعرض الموضوع السابق اذهب الى الأسفل
انتقل الى الصفحة : الصفحة السابقة  1, 2, 3
كاتب الموضوعرسالة

elmnar_2007

{..elmnar_2007..}

رياضى جامد اوى

رياضى جامد اوى

سجل فى : 10/11/2008

مُساهمةموضوع: أريد حلا   أريد حلا - صفحة 3 Emptyالسبت 17 يناير 2009, 5:15 pm

ضع بريدك للاشتراك فى القائمه البريديه لمنتدى كليه التربيه الرياضيه :  
سيتم ارسال رساله تفعيل الاشتراك الى البريد الذى يتم التسجيل به ولن يتم الاشتراك بالمجموعه قبل الضغط على رابط التفعيل بالرساله

تذكير بمساهمة فاتح الموضوع :

بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

هل عندك مشكلة
هل ضاق صدرك
زهقان
حزين
مهموم
تعبان
هل انت فى حيرة لأن أصدقائك يبتعدون عنك ؟
هل تتخبط رغم أنك ملتزم ؟
هل تشعر أنك وحيد ؟
هل أنت ممن لا يثقون فى أنفسهم ؟
هل .. هل .. هل نتسائل كثيرا
ولكن لا نجد أجابة
منذ أن بدأ الموقع وهذه الساحة تمتلىء بالمواضيع وننسى او نتناسى ماهو عنوانها
مشاكل الشباب والفتيات
لن يعبر عن مشاكلكم إلا الواقع
ومن هنا كانت فكرة موضوعى هذا
فضفضوا لنا وأعتبرونا أخوة وأخوات لكم
ربما نخفف عنكم وربما تخففون عن بعضكم البعض . ربما ليس عندك مشكلة لكن مشاركتك لتبدى رأيك فى مأزق وقع فيه أخ او أخت لك سيكون له أثر فى حياتك .
لأننا أحيانا نتعلم ونحن نتكلم . نطرح المشكلات ونفحص القضايا ونبحث عن الحل .
نمد أيدينا أليك ونرتفع ونحن نرفعك لعل الله يرزقنا الصواب جميعا بإدخال السرور على بعضنا البعض .
هى مساحة ود أرجو أن نستغلها بطريقة صحيحة دون أن نفشى السر .
ولمزيد من الخصوصية صنعنا أيميلا لترسل عليه مشكلتك ومن خلالها سنعرض مشكلتك فى المنتدى لعدم تعرضك لأى نوع من الحرج .
هذا هو الايميل oredhalan@yahoo.com

أعاننا الله على حل ما جائنا من مشاكل
ومن الله التوفيق
.

اتمنى من الجميع عدم أضافة اى مشكلة هنا

اى مشكلة ممكن أرسالها على الميل
وشكرا

{.... توقيع elmnar_2007 ....}
كاتب الموضوعرسالة

elmnar_2007

{..elmnar_2007..}

رياضى جامد اوى

رياضى جامد اوى

مُساهمةموضوع: رد: أريد حلا   أريد حلا - صفحة 3 Emptyالسبت 07 فبراير 2009, 6:45 pm

سيتم ارسال رساله تفعيل الاشتراك الى البريد الذى يتم التسجيل به ولن يتم الاشتراك بالمجموعه قبل الضغط على رابط التفعيل بالرساله

scratch

حبيبه وبس

{..حبيبه وبس..}
الشغل جاى
الشغل جاى

سجل فى : 11/01/2009

مُساهمةموضوع: رد: أريد حلا   أريد حلا - صفحة 3 Emptyالخميس 12 فبراير 2009, 8:10 pm

[i] بسم الله الرحمن الرحيم
انا بصراحه عندى كلام كتيييييييييييير عاوزه اقولوه ليها هيا رخصت نفسها جدا ان يوصل بيها الحال انها تساله اذا كان عاوزها ولا لا ومايردش ده يعنى صعب قوى ومش عارفه هيا قبلت ازاى على نفسها كده !!!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

كمان هيا مش محدده هيا عاوزه ايه عاوزاه ولا لا ومش محدده حاجات معينه فى الشخص اللى تحب انها ترتبط بيه لازم يكون ليها هدف من الزواج نفسه

الزواج مش مجرد فرح وشهر عسل لا ده موضوع كبير قوى هتتحاسب عليه يوم القيامه وعلى اختيارها ده اذا كان صح ولا خطأ

وانا اتمنلها كل خير بس كرامتها ونفسها وهيا اغلى من كل شيئ ولوهيا اللى سابتوا دلوقتى وكان عاوزها بجد مهما كانت ظروفه هيجرى وراها

يارب اهديها للى فيه الخير ليها

{.... توقيع حبيبه وبس ....}

elmnar_2007

{..elmnar_2007..}

رياضى جامد اوى

رياضى جامد اوى

مُساهمةموضوع: رد: أريد حلا   أريد حلا - صفحة 3 Emptyالخميس 12 فبراير 2009, 9:49 pm

اقتباس :
بسم الله الرحمن الرحيم
انا بصراحه عندى كلام كتيييييييييييير عاوزه اقولوه ليها هيا رخصت نفسها جدا ان يوصل بيها الحال انها تساله اذا كان عاوزها ولا لا ومايردش ده يعنى صعب قوى ومش عارفه هيا قبلت ازاى على نفسها كده !!!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

كمان هيا مش محدده هيا عاوزه ايه عاوزاه ولا لا ومش محدده حاجات معينه فى الشخص اللى تحب انها ترتبط بيه لازم يكون ليها هدف من الزواج نفسه

الزواج مش مجرد فرح وشهر عسل لا ده موضوع كبير قوى هتتحاسب عليه يوم القيامه وعلى اختيارها ده اذا كان صح ولا خطأ

وانا اتمنلها كل خير بس كرامتها ونفسها وهيا اغلى من كل شيئ ولوهيا اللى سابتوا دلوقتى وكان عاوزها بجد مهما كانت ظروفه هيجرى وراها

يارب اهديها للى فيه الخير ليها

بجد والله باريك الله فيكى

ونفع بك

شكرا على افادتك ومتابعتك الجميلة

واتمنى مش تحرمينا من مرورك ابدا

تحياتى لكى بكل ود

نورتى التوبيك بجد

elmnar_2007

{..elmnar_2007..}

رياضى جامد اوى

رياضى جامد اوى

مُساهمةموضوع: رد: أريد حلا   أريد حلا - صفحة 3 Emptyالأربعاء 04 مارس 2009, 2:41 pm

أريد حلا - صفحة 3 Besm44dx2my6

المشكلة بلسان الفتاه

بداية انا حكايتى بدات من صيف ثانية ثانوى
كان اقرب انسان لية فى الحياة هو والدى كان الوالد والصديق والحبيب والاخ كانت كل حياتى بحزافيرها معاه ماكنتش محتاجة لاى حب خارجى يعوضنى وكنت طوع امرة كنت بفهمة من نظرة عنية كان كلامنا مش شرط لرضا بعضنا لبعض
كان كفاية الاحساس والنظرة
وكان احب ناس لية من عائلتة خوالة وبالذات الكبير وهو كبير العائلة كلها عامة وكان لية واحد منهم وهو الاصغر كان قريب لقلبة جدا جدا بس مات
وكان خالة الى مات دة عندة ولد وكان والدى بيتمنى انة يكون من نصيبى علشان يكون سد جزء من جمايل خاله دة علية
بانة يعطيلة حاجة غالية عالية قوى
وكان متاكد انة لما يقلى اتجوزية مش حقول لا طبعا
وانا ماكنش فى دماغى الموضوع دة ابدا
وفى يوم بليل قالى خالك بيطلب ايدك لابن اخوة اية رايك
اول ما قلى كدة بكيت كتير وقعدت اصلى وادعى ربنا ومش عارفة ارد علية واقلة اية بس شفت فى عنية نظرة عمرى ما شفتها قبل كدة فى حياتى فرحة جامدة جدا مع انى اتقدملى قبلة كتير بس مشفتش النظرة دى غير فى الوقت دة
وبعد صمت كتير رديت وقلتلة طيب ممكن يجى واتكلم معاه انا المرات الى كلمتة فيها على مدار حياتى تعد على الاصابع
وافق واتصل بيهم واتى وقعدت معة بس مش اتكلمت خالص مش عارفة اتكلم اقول اية وهو كلامة عادى وبعد فترة والدى سأله اية الاخبار قاله تمام وكدة
وانا خرجتلة راح بابا سالنى اية ردك وشفت نظرة رجاء عمرى ما شفتها فى عنية قلتلة حوافق بس انا بردة مش عرفاة انا لو لقيتة مش مناسب حقولك وتنهى الموضوع ووافق
وبعد فترة اكتشفت انة مش بيصلى خالص ودة كان اهم شىء عندى الصلاة وكان شاب طايش ومتهور
فقلت لوالدى فقالى حيتغير قلت مش حينفع انا مش متقبلاه كدة خالص وحاولت معاة مافيش قلتلة مرة واتنين قالى انسى الموضوع دة انا مش حصغر نفسى بعد ما قلت كلمة
رحت قلت لجدى واعمامى وجدى رد علية انى لو اصريت على كلامى دة انسى ان لية عائلة يبقوا معاية فى اى موضوع وكلهم ماحدش كان معاية الا عمى الصغير وماكنش بايدة حاجة
صممت رايى تانى لانهم اتو كلهم تانى يوم عندنا وفى اليوم دة بابا تعب ووالدتى كانت بتخنقنى علشان بابا بدون ما تشعر هى بتعمل اية بس كل الى حصل دة كان بسبب الضغط العصبى هم كويسين خالص وطيبين
وبعدين انا ضعفت طبعا علشان والدى تعب وقلتلة انا موافقة لو دة حيريحك باسنى من راسى وقالى شكرا
اتخطبت فترة تانية ثانوى من الصيف لحد قبل الامتحانات بفترة حصل مشكلة جدتى عملتها فى بلد قريبى وخالى الكبير اتصل بجدى
انا وصلت لحد ان جدتى عملت مشكلة فى البلد بتاعت خوالى والحمد لله عامة انتهى الكابوس دة قبل امتحاناتى ووالدى رفض يدخلنى الامتحانات علشان رفضى وانهائى للموضوع بس انا كنت بذاكر بردة
والحمد لله ربنا هداة انى ادخل الامتحان قبلة بيومين تقريبا
ودخلت الامتحانات وكانت نفسيتى وحشة جدا لان والدى كان مش بيكلمنى ولا بيبصلى اصلا وقاطعنى خالص وامتحنت ونجحت وطلعت الثالثة
وجت وقت الكلية كان رافض جدا جدا خليت كل الناس قريبى وجرانى يكلموة ومافيش قبول منة خالص
وقبول نهاية قبول الاوراق بيومين كلتة تانى وفى الاخر بعدت ورقى مع اصحابى
زعل جدا وضربنى وخاصمنى اكتر وكانت اسوا ايام حياتى
وبعدين الحمد لله قالى كلمة انت تريد وهو يريد والله يفعل ما يريد فعلا ربنا ساعدنى كتير جدا فى حياتى
ودلوقتى بقى كويس جدا معايا وبكمل دراستى

من خلال كلامى ليها عرفت انها محتاجة تعرف

هل هيا فعلا اتظلمت فى الموضوع دا
ولا كان المفروض تسمع كلام والدها وتتجوز انسان مش بتحبه
ولا كان تصرفها دا صح وانها لازم تقف امام الكل عشان مستقبلها
مش هنعتبر دا عصيان لأوامر الوالدين ولا المفروض ان دى حياتها
ومستقبلها اللى محدش هينقعها فيه غير حسن اختيارها لشريك حياتها

اتمنى من الجميع المشاركة

وأبداء رأيه فى المشكلة

عسى الله ان يرزقنا الصواب جميعا

أريد حلا - صفحة 3 Oyqmn0nyvo4thku2ttngxo5

عدل سابقا من قبل elmnar_2007 في الأربعاء 04 مارس 2009, 4:17 pm عدل 1 مرات

مصطفى الطنطاوى

{..مصطفى الطنطاوى..}
رياضى فى النوهان
رياضى فى النوهان

سجل فى : 02/02/2009

مُساهمةموضوع: رد: أريد حلا   أريد حلا - صفحة 3 Emptyالأربعاء 04 مارس 2009, 3:27 pm

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
بسم الله الرحمن الرحيم
والصلاة والسلام على أشرف الخلق أجمعين

أخى العزيز عمرو

إسمح لى أن أقول لك أن الموضوع الذى طرحته لا يجوز طرحه بهذه الطريقه
فلقد طرحت موضوع للنقاش وإبداء الرأى
وماذكرته فى نهاية طرحك للموضوع أصبحت تروى قصه ووضعت نهايتها دون الإنتظار لرأى من طلبت منهم الرأى والنقاش

(( بس المفروض ان دى حياتها
ومستقبلها اللى محدش هينقعها فيه غير حسن اختيارها لشريك حياتها ))

هل بذلك تنتظر رأى الأعضاء أم أنك قمت بتوجيههم إلى الرأى المطلوب أن يقال ؟؟؟؟؟؟

كما تعلمنا أنا صاحب طرح الموضوع لايبدى رأيه أثناء الطرح حتى لايكون رأيه مؤثر على الآخرين
وإنما يترك الموضوع كما هو لكى يتثنى للجميع إبدأ الرأى دون التأثير عليهم

أرجو المعذره وقبول كلامى بصدر رحب

تقبل تحياتى

{.... توقيع مصطفى الطنطاوى ....}

AdM!N

{..AdM!N..}
المؤسس و المـديـر العـــام
المؤسس و المـديـر العـــام

سجل فى : 10/01/2007

مُساهمةموضوع: رد: أريد حلا   أريد حلا - صفحة 3 Emptyالأربعاء 04 مارس 2009, 3:28 pm

بسم الله الرحمن الرحيم

فى بدايه الامر انا بقول للانسانه ده لكى منى كل الاحترام و التقدير

اما بالنسبه اللى هى عملته مش عصيان للامر لانها شايفه ان الانسان ده مش ليها او غير مناسب لان مش علشان والدها يعمل حاجه تتحسب ليه قدام العيله يظلم بنته.

زى ما احنا بنقول كدا بالبلدى مش يعمل المصيبه و احنا نحاسب على الطلبات

و على فكره انتى ربنا بيحبك يا بنتى جدا جدا ان الموضوع ده وقف و ده لان انتى نيتك سليمه و ربنا عاوز ليكى كدا
اما بالنسبه لتعامل والدك القاسى اللى بيتعامل معاكى بيه فده ناتج عن حاجتين:

اولا انه حس بالخطأ الجسيم بينه و بين نفسه و اللى كان هيعمله معاكى فبالتالى بيبقى نوع من الاحراج و الخجل منك بس بنوع من كبرياء الاب لبنته و اللى بينتج عنه مشاكل جسيمه اللى منها الضرب .

اما الناتج التانى انه فعلا كان بيتمنى الشخص ده ليكى باى طريقه لانه كان مخطط حياتك على كدا و للاسف برفضك الظروف اللى ساعدتك فى كدا الموضوع انتهى فبالتالى بيبقى الشكل العام للموضوع دخل فى العند بينك و بينه و بالتالى بيبقى فى اضرار زى الضرب و انك مش تدخلى الامتحانات و اشكال تانيه من العند .

و هقولك على حاجه انتى انسانه قويه اوى اوى و ربنا يا بنتى هيكرمك فى حياتك لانك فعلا بتدافعى عن مستقبلك فى اطار اسمه العيله و الاهل دون انك تجرحى حد و ده الذكاء .

و حاولى تتعاملى عادى مع اهلك و حاولى تحسنى العلاقه بينك و بين والدك على قد ما تقدرى لان بجد ايا كان والدك مخطأ فى حقك فى حاجه زى كدا محدش هيخاف عليكى قده بجد.

و فى النهايه انا بشكرك بجد على قوة ايمانك بالله و نفسك و تحدى كل الظروف علشان توصلى للانتى عاوزاه بجد بجد انتى انسانه جميله جدا و يا ريت كل البنات زيك و يا ريتنى انا اتعرف بانسانه زيك.

و شكرا يا عمرو على جمال الطرح للمشكله و ربنا يوفقك يا استاذ عمرو منير و نقوووول الووووووووو بهزر معاك يا مش مهندس ههههههههههههههه

و ارجو تقبل مرورى
ادمن

scratch

{.... توقيع AdM!N ....}

triple_h

{..triple_h..}

رياضى جامد اوى

رياضى جامد اوى

سجل فى : 04/08/2008

مُساهمةموضوع: رد: أريد حلا   أريد حلا - صفحة 3 Emptyالأربعاء 04 مارس 2009, 3:33 pm

هى البنت صح

واختارت صح

بدليل ان باباها وقف معاها فى الخر

واللى بيطيع ربنا ربنا بيكرمة ويوفقه

وهى اختارت حياتها

بدراستها

بحبها

بارتباطها

والاهم

طاعة الله

جميل اووووووووووووووووى يا عمرو

{.... توقيع triple_h ....}

elmnar_2007

{..elmnar_2007..}

رياضى جامد اوى

رياضى جامد اوى

مُساهمةموضوع: رد: أريد حلا   أريد حلا - صفحة 3 Emptyالأربعاء 04 مارس 2009, 4:15 pm

اقتباس :

أخى العزيز عمرو

إسمح لى أن أقول لك أن الموضوع الذى طرحته لا يجوز طرحه بهذه الطريقه
فلقد طرحت موضوع للنقاش وإبداء الرأى
وماذكرته فى نهاية طرحك للموضوع أصبحت تروى قصه ووضعت نهايتها دون الإنتظار لرأى من طلبت منهم الرأى والنقاش

(( بس المفروض ان دى حياتها
ومستقبلها اللى محدش هينقعها فيه غير حسن اختيارها لشريك حياتها ))

هل بذلك تنتظر رأى الأعضاء أم أنك قمت بتوجيههم إلى الرأى المطلوب أن يقال ؟؟؟؟؟؟

كما تعلمنا أنا صاحب طرح الموضوع لايبدى رأيه أثناء الطرح حتى لايكون رأيه مؤثر على الآخرين
وإنما يترك الموضوع كما هو لكى يتثنى للجميع إبدأ الرأى دون التأثير عليهم

أرجو المعذره وقبول كلامى بصدر رحب

تقبل تحياتى

احترم نقدك للطرح يا مصطفى

[b]لا تعليق على كلامك وكلمة ( بس ) دى غلطة املائية وسأقوم بتعديلها الان

[b]وياريت اشوف رأيك فى المشكلة

[b]واتمنى تقبل عزرى لأننا مش معصومين

[b]واظن انتا معاك ايميلى والمفروض انك لما تحب تنصح أخ ليك يبقى بينك وبينه

[b]عشان يتعلم . . منك . . مش عيب

[b]وشكرا على توضيحك واحترم وجهة نظرك

[b]وياريت اشوف رأيك فى المشكلة لأنه يهمنى

[b]تحياتى ليك

[b]أريد حلا - صفحة 3 5866d6d067fn9
[/b][/b][/b][/b][/b][/b][/b][/b]

elameedtito

{..elameedtito..}

رياضى جامد اوى

رياضى جامد اوى

سجل فى : 04/09/2008

مُساهمةموضوع: رد: أريد حلا   أريد حلا - صفحة 3 Emptyالأربعاء 04 مارس 2009, 9:56 pm

هى قصةمأساوية حقيقى بجد اوى ياعمرو
بس انا مش شايف انها مشكلة خالص
لانها انتهت ف النهاية واتحلت
بدليل ان والدها بقى كويس معاها
وبتكمل دراستها وحياتها ماشية يعنى وكل حاجة
المشكلة انها كانت تكون عايزة تاخد راينا ف حل مشكلتها دى من البداية
وساعتها اه نقول لها ارائنا ونحاول نساعدها
انما دلوقتى هى عايزة تعرف مننا هى كانت صح ولا غلط؟
سورى ياعمرو انا مش شايف ان دى مشكلة

يارب رايى مش يزعلك
تقبل مرورى

{.... توقيع elameedtito ....}

elmnar_2007

{..elmnar_2007..}

رياضى جامد اوى

رياضى جامد اوى

مُساهمةموضوع: رد: أريد حلا   أريد حلا - صفحة 3 Emptyالأربعاء 04 مارس 2009, 10:31 pm

اقتباس :
هى قصةمأساوية حقيقى بجد اوى ياعمرو

بس انا مش شايف انها مشكلة خالص

لانها انتهت ف النهاية واتحلت

بدليل ان والدها بقى كويس معاها

وبتكمل دراستها وحياتها ماشية يعنى وكل حاجة

المشكلة انها كانت تكون عايزة تاخد راينا ف حل مشكلتها دى من البداية

وساعتها اه نقول لها ارائنا ونحاول نساعدها

انما دلوقتى هى عايزة تعرف مننا هى كانت صح ولا غلط؟

سورى ياعمرو انا مش شايف ان دى مشكلة

يارب رايى مش يزعلك

تقبل مرورى

انا معاك يا تيتو

ووجهة نظرك تحترم

بس دى مشكلة جيتلى عالميل

ومفدرش ماطرحهاش لأن مهما كان دى مشكلة

حتى لو المشكلة انتهت خلاص

بس احنا ممكن نحط نفسنا مكانها ونستفيد منها

انا مش بعارضك طبعا يا تيتو

ومعاك فى كلامك بس انا بطرح عشان كلنا نستفاد

بصرف النظر عن المشكلة انتهت او لأ

ومتشكر جدا ليك واحترم وجهة نظرك

تحياتى ليك يا تيتو

أريد حلا - صفحة 3 All108nd3iw5

{..layaly3omry..}
الشغل جاى
الشغل جاى

سجل فى : 30/12/2008

مُساهمةموضوع: رد: أريد حلا   أريد حلا - صفحة 3 Emptyالخميس 05 مارس 2009, 12:33 am

بصراحه الموضوع مش محتاج لحلول عشان هو مش مشكله
ومحتاجه لحل قد ما هو انها عايزه تعرف هى قرارها كان صح
ولا لا وانها كده عصت والدها لكن انا شايفه ان قرارها صح
عشان دى حياتها ومستقبلها الجاى ولازم تعرف تختار انسان
كويس يعرف يصونها ويراعى ربنا فيها وده اهم حاجه وهى رفضته
عشان عدم صلاته وانها مش عارفه تتقبله كزوج ليها بس هو يمكن اللوم
على والدها انه مهتمش بسعاده بنته فى بدايه الموضوع وكان شايف
ان الموضوع ان اللى يعرفه احسن من اللى ميعرفوش والاهل والمستوى
الاجتماعى لكن ده مش كفايه بس هى نظرتها للموضوع للارتياح والتدين
وبعدين لا طاعه لمخلوق فى معصيه الخالق بس هى كل اللى عليها انها
تقرب اكتر لوالدها وتحاول اكتسابه مره اخرى وما دام هو وافق على دراستها
تانى يبقى هو حس انه كان غلط فى قراره ورأيه من الاول
وده من وجهه نطرى ويا ريت تتقبله
وبجد انا استفدت من الموضوع كتير ميرسى

{.... توقيع layaly3omry ....}

elmnar_2007

{..elmnar_2007..}

رياضى جامد اوى

رياضى جامد اوى

مُساهمةموضوع: رد: أريد حلا   أريد حلا - صفحة 3 Emptyالخميس 05 مارس 2009, 2:07 pm

اقتباس :
صراحه الموضوع مش محتاج لحلول عشان هو مش مشكله
ومحتاجه لحل قد ما هو انها عايزه تعرف هى قرارها كان صح
ولا لا وانها كده عصت والدها لكن انا شايفه ان قرارها صح
عشان دى حياتها ومستقبلها الجاى ولازم تعرف تختار انسان
كويس يعرف يصونها ويراعى ربنا فيها وده اهم حاجه وهى رفضته
عشان عدم صلاته وانها مش عارفه تتقبله كزوج ليها بس هو يمكن اللوم
على والدها انه مهتمش بسعاده بنته فى بدايه الموضوع وكان شايف
ان الموضوع ان اللى يعرفه احسن من اللى ميعرفوش والاهل والمستوى
الاجتماعى لكن ده مش كفايه بس هى نظرتها للموضوع للارتياح والتدين
وبعدين لا طاعه لمخلوق فى معصيه الخالق بس هى كل اللى عليها انها
تقرب اكتر لوالدها وتحاول اكتسابه مره اخرى وما دام هو وافق على دراستها
تانى يبقى هو حس انه كان غلط فى قراره ورأيه من الاول
وده من وجهه نطرى ويا ريت تتقبله
وبجد انا استفدت من الموضوع كتير ميرسى

متشكر جدا على اضافتك يا ليالى

واهم حاجة اننا نستفاد من المشكلة

وميرسى كتير لمرورك

تحياتى

elflestiny

{..elflestiny..}

رياضى جامد اوى

رياضى جامد اوى

سجل فى : 03/09/2007

مُساهمةموضوع: رد: أريد حلا   أريد حلا - صفحة 3 Emptyالخميس 05 مارس 2009, 8:04 pm

انا شايف ان البنت اتصرفت صح فى كل الامور وربنا بجد معاها فى نوعية الاب اللى هى بتتعامل معاه اللى عاوز يجامل ناس على حساب بنتة ومش عاوز يعطى لبنتة حرية الراى فى اختيار شريك حياتة اللى هى بتختارة صح للاسف ... صعب قوى انك تلاقى اهل واقفين فى طريق ابن ليهم او بنت بتختار طريقها او طريقة صح اكيد هاتفكر الف مرة لو حبت ترتبط باى شاب وهاتفكر الف والف مرة فى الطريقة اللى هاتقول بيها لوالدها ده ربنا معاها واحب اقول تانى هى اتصرفت صح فى المواقف كلها وراعت كمان حق الاب والام بس للاسف مفيش حد راعى حقها هى

{.... توقيع elflestiny ....}

triple_h

{..triple_h..}

رياضى جامد اوى

رياضى جامد اوى

سجل فى : 04/08/2008

مُساهمةموضوع: رد: أريد حلا   أريد حلا - صفحة 3 Emptyالجمعة 06 مارس 2009, 12:14 am

يارب يكون ردى مقبول فى موضوع ولو مش مش متقبله اتفضل قوووووووووووووول وانا مش هزعل
عادى يا عمرو
تسلم

{.... توقيع triple_h ....}

حنان لله

{..حنان لله..}
الشغل جاى
الشغل جاى

سجل فى : 10/02/2009

مُساهمةموضوع: رد: أريد حلا   أريد حلا - صفحة 3 Emptyالجمعة 06 مارس 2009, 1:18 pm

انا بشكر عمرو جدا جدا وبعتزر عن تاخرى على الرد وبقول للاستاذ مصطفى ان البنت الى عرضت الموضوع دة عرضته فعلا علشان الاستفادة من الموقف وعلشان تعرف وجهة نظر الشباب فى الى حصل واظن انها كانت خايفة انها تكون عصيت والدها والمشكلة الى ذى كدة لازم بيبقى باقى اثار منها فى الاسرة والحل طبعا انها تحاول ترجع لقلب والدها تانى مع انة اكيد مش سهل وحب والدها يمكن كان فية شىء من التملك لانة من حبة ليها ظن انها وهو شخص واحد وفعلا بشكرك كتير عمرو
ربنا يوفقك

{.... توقيع حنان لله ....}

elmnar_2007

{..elmnar_2007..}

رياضى جامد اوى

رياضى جامد اوى

مُساهمةموضوع: رد: أريد حلا   أريد حلا - صفحة 3 Emptyالسبت 07 مارس 2009, 3:01 pm

اقتباس :
هى البنت صح

واختارت صح

بدليل ان باباها وقف معاها فى الخر

واللى بيطيع ربنا ربنا بيكرمة ويوفقه

وهى اختارت حياتها

بدراستها

بحبها

بارتباطها

والاهم

طاعة الله

جميل اووووووووووووووووى يا عمرو

كلامك مظبوط طبعا يا ايمن

وبجد انا اسف جدا جدا جدا على تأخرى فى الرد عليك

بس النقد كان اكتر من الحلول

وبتأسف ليك مرة تانية وشكرا جدا على ردك الجميل ووجهة نظرك تحترم

تحياتى ليك يا ايمن واتمنى تواصلك فى أريد حلا

رأيك يهمنى وتنفيضك يهزنى

تحياتى ليك يا نجم النجوم

7528 7528

elmnar_2007

{..elmnar_2007..}

رياضى جامد اوى

رياضى جامد اوى

مُساهمةموضوع: رد: أريد حلا   أريد حلا - صفحة 3 Emptyالسبت 07 مارس 2009, 3:10 pm

اقتباس :
انا بشكر عمرو جدا جدا وبعتزر عن تاخرى على الرد
وبقول للاستاذ مصطفى ان البنت الى عرضت الموضوع دة عرضته فعلا علشان
الاستفادة من الموقف وعلشان تعرف وجهة نظر الشباب فى الى حصل واظن انها
كانت خايفة انها تكون عصيت والدها والمشكلة الى ذى كدة لازم بيبقى باقى
اثار منها فى الاسرة والحل طبعا انها تحاول ترجع لقلب والدها تانى مع انة
اكيد مش سهل وحب والدها يمكن كان فية شىء من التملك لانة من حبة ليها ظن
انها وهو شخص واحد وفعلا بشكرك كتير عمرو
ربنا يوفقك

متشكر جدا يا حنان لردك الجميل دا

واتمنى ان يكون الموضوع افاد الجميع

مش مجرد مشكلة وعدت لأ

احنا هنا للأفادة والاستفادة

على امل ان يرزقنا الله الصواب جميعا

تحياتى لكل من مر بالمشكلة

أريد حلا - صفحة 3 Ndeuzyty12zxym3oidztwu2

أريد حلا - صفحة 3 Mnwa20by4

gege

{..gege..}
رياضى فى النوهان
رياضى فى النوهان

سجل فى : 24/04/2009

مُساهمةموضوع: رد: أريد حلا   أريد حلا - صفحة 3 Emptyالأربعاء 05 أغسطس 2009, 4:18 am

🐒 دا مش حب من الاول اللى بيحب حد بيبقى عايز يبقى معاه على طول وانا معاك يا مانشى فى الكلام اللى قولته والمفروض انها متعلقش نفسها بيه علشان متتعذبشى بعد كده ولو ربنا كتبلها نصيب معاه هيكون والله معاها

{.... توقيع gege ....}

elmnar_2007

{..elmnar_2007..}

رياضى جامد اوى

رياضى جامد اوى

مُساهمةموضوع: رد: أريد حلا   أريد حلا - صفحة 3 Emptyالأربعاء 05 أغسطس 2009, 1:48 pm

اقتباس :
🐒
دا مش حب من الاول اللى بيحب حد بيبقى عايز يبقى معاه على طول وانا معاك
يا مانشى فى الكلام اللى قولته والمفروض انها متعلقش نفسها بيه علشان
متتعذبشى بعد كده ولو ربنا كتبلها نصيب معاه هيكون والله معاها

أضافة جميلة بحييكى عليها

تسلمى

مرور مميز ومنورة المنتدى يا جميل

تحياتى

عمرو

m.tobar

{..m.tobar..}
الشغل جاى
الشغل جاى

سجل فى : 29/09/2009

مُساهمةموضوع: رد: أريد حلا   أريد حلا - صفحة 3 Emptyالسبت 24 أكتوبر 2009, 1:54 am

اقتباس :
انا من اربع سنين عرفت واحد قربنا بس مش من الدرجة الاولى وبمرور الوقت حسيت انى بتعلق بية جدا ودة من اهتمامة الزايد بية
وكنا على طول بنسال على بعض

وبعدين انا فى شحص اتقدملى وكان كويس جداااااااا
وبعدها انقطعت اخبارة وعرفت ان هو سافر وساب كل حاجة
ولقيتة بعدها بشهر ونصف بيكلمنى من خارج مصر علشان يطمن عليا
قولتلة لية سافرت وسبت الكلية قالى علشان اعمل الى انتى فاضلتى غيرى عليا وبعدين ابقى اخد الشهادة
بس للاسف انا معرفتش اسمر مع خطيبى وانفصلنا

وهو عرف وبدا يقرب منى تانى وعرفت الظروف الصعبة الى معاة برة وكنت معاة فى كل حاجة

وفى يوم لقيتة بيقولى ان هو بيحبنى بس مينفعش علشان ظروفة صعبة
ولسة قدامة كتير
بس انا قولتلة انا معاك تحت اى ظروف وهتسحمل ان شاء اللة وانا صبرت معاة وبرفض كل الناس الى بيتقدمولى علشانة ولما طلبت منة انة يقولى بس انة عايزنى معاة رفض وقالى انة مش عايز يعزبنى معاة

وانا قولتلة انا معاك بس قولها وبعدين فى ظروف حصلت ومرضتش اغصب علية بس انا كنت معاة على طول وبعد الظروف ما خلاص بدات تتغير وقولتلة ممكن اعرف بقى انت عايزنى معاك ولا لا
قالى انا عمرى ما هقولك استنينى و قولتلة يعنى اية قالى يعنى لو حد كويس اتقدملك وافقى علية انا مش هقولك استنينى
ممكن اعرف دة حب ولا كان كدب وياترى انا استنى ولا لا

الشاااااب هنا ف حاله انتقااااام واضحه اوى هو مش سافر علشاااان يعمل ويسووووى لا علشان نفسه دى ف البدايه اعتقد انما هو عمرة ما هيحبها تانى بعد كدة الموضووووع عدى عليا البنت لما بتنسى حبيبها وتكون مع غيرة اعتقد ان هو بيحب ينتقم دا رأى انما هو لو فعلا بيحبها معتقدش حاليا سر اتصاله بيها او كلامه و كدة تعلييييق ليس الا

{.... توقيع m.tobar ....}

m.tobar

{..m.tobar..}
الشغل جاى
الشغل جاى

مُساهمةموضوع: رد: أريد حلا   أريد حلا - صفحة 3 Emptyالسبت 24 أكتوبر 2009, 2:17 am

اقتباس :
الحكاية وما فيها انى بحب واحد وهو عايش برة هو واهلة وفجاة حصلت ظروف ونزلو مصر وبباهم اتوفى

وحبيبى دة لية اخ بس مخة عيالى شوية فجاة راح ارتبط بواحدة سلوكها مش تمام وفجاة لقيناة كتب

كتابة عليها من غير ما ياخد راى حد لان العيلة كلها كانت مغلطاة

والبنت دى كانت الناس بتقول على سلوكها كلام مش كويس ربنا يحفظنا يعنى

المهم انا حبيبى سافر ومامتة واهلة كلهم هناك

بقى اخوة بس هنا هو والبنت اللى اتجوزها

فجاة اخوة دة قال انو عاوز يسفر مراتو تولد هناك وبالتالى هتعد مع حبيبى ومامتة فالبيت

وبما انى عارفة سلوك البنت دى فاكيد مش هامن على خطيبى معاها

اولا اعتقد ان هى مش هتقدر تغازله ف فترة الحمل لانه مينفعش ان حد يقربلها غير جوزها ده على حد معلوماتى والا هيضر بالجنين ثانيا حوااااااااار ان هو يبص ل مرات اخووة دا لو اى شخص حتى لو هى ايه ميستاهلش انه يكون اخ او اى حاجة لانك انت بتخووون ناس كتير اوى هنا ثانيا دى محرمه عليه

m.tobar

{..m.tobar..}
الشغل جاى
الشغل جاى

مُساهمةموضوع: رد: أريد حلا   أريد حلا - صفحة 3 Emptyالسبت 24 أكتوبر 2009, 2:23 am

اقتباس :
-انا
2-احمد (ابن خالي واعز اصدقائي)
3-هناء (بنت خالتي)
4-نور(جارتي)

المهم حسيت ان حبها ليا كان حقيقي عشان كان في اكتر من علامة على كده. وطبعا حكيت لاعز اصحابي احمد
اللي هو ابن خالي وطبعا يبقى ابن خال هناء .... المهم بدات هناء تقلي انت ياعبدالرحمن زي اخويا
وطبعا دي كانت صدمه بالنسبه ليا المهم حاولت ابعد عنها فترة لحد ماافوق مع اني كل مااحاول انسى الحكايه
الاقي نفسي بكلمها او ببعتلها رساله ... بعد كده لقيت هناء راحت قالت لااحمد انها بتحبه احمد قلها وانا كمان
...(احمد طبعا كان فاكر اني سبتها نهائي وهي كمان. انا اوهمت نفسي ان انا لسه معاها )
المهم حسيت بصدمه مش عارف اميز او اعرف ايه اللي حصل كل حاجه ... قعدت اسال نفسي . هو
احمد غدر بيا ؟ واجاوبأريد حلا - صفحة 3 Bigemo_harabe_net-89 هيغدر بيا ازاي ده انا كنت بعدت عنها وهو ميعرفش ان انا لسه كنت بحبها

مع اني بعدت عنها .. هي هناء كده خانتني ؟ مره اقول دي خانتني ومره اقول لا دي هي جابتهالي على بلاطه
المهم انا قفلت الحكايه بس خليت الوضوع زي ماهو . .يعني احمد لسه زي ماهو صاحبي واخويا
..وهناء برده بنت خالتي زي ماهي
دلوقتي انا شفت واحده جارتي اسمها نور حاسس انها ميالة ليا وحاسس ان انا بحبها بس خايف يكون ده وهم

من خلال اسئلتى ليه حددت هوا عاوزكم تجاوبوا على ايه بالظبط

احمد غدر بيه ولا لأ ؟
هناء غدرت بيه ولا لأ ؟
صح اللي هوا عمله وخلاهم زي ماهما ولاكان المفروض يخسرهم ؟
هل ممكن تكون نور دي عبارة عن وهم ببحاول من خلاله يهرب من الواقع ؟

ولا هوا بجد ممكن يحبها حب حقيقي ومايظلمهاش ؟

ف المشكله دىانا شايف ان الموضوع الاولانى مكنش حب لانه بسهوله جه وبسهوله راح تانى انما موضوع نور لو انت علاقتك بيها كويسه متحاولش تضيعها بكلمه حب ولو انت شايف ان هى مياله ليك فعلا فعلا ارمى كلام شووووف ايه اللى هيحصل انما متصارحش اوى علشان متخسرهاش كجارة ليك تقبل مرورى

darsh

{..darsh..}
رياضى جدع اوى
رياضى جدع اوى

سجل فى : 11/02/2010

مُساهمةموضوع: رد: أريد حلا   أريد حلا - صفحة 3 Emptyالسبت 27 فبراير 2010, 12:19 am

لسه مش لاقى حل بس افكر واقولك
تقبل مرورى
darsh

{.... توقيع darsh ....}

أريد حلا

استعرض الموضوع التالي استعرض الموضوع السابق الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 3 من اصل 3انتقل الى الصفحة : الصفحة السابقة  1, 2, 3